Ingrid Christina

Direktlänk till inlägg 13 april 2012

Man lär så länge man lever

Av Ingrid - 13 april 2012 00:21



Jag fortsätter trixandet med fotoappen. Yngste sonen när han gör tårta. Det här är en mycket vetgirig, medveten kille som engagerar sig i mycket.  Det är inte lätt alla gånger för en moder att hänga med i svängarna. Men jag lär mig mycket av honom och alla barnen. Omän diskussionerna kan gå höga mellan oss mellan varven :-). Med ålderns rätt så har jag ju lite mer erfarenhet av det mesta och hans ungdomliga iver kan ju krocka rejält  med det ibland *S*.

Tex. det här med mat så är jag ganska less på matlagning och fastnar ofta i samma vanliga maten. Han är mer medveten och läser på alla förpackningars innehåll. Där är jag mer lat och bara kör på i det jag tycker är gott. Jag har svårt att samarbeta i kök och har varit dålig på att släppa fram ungarna där.

Nu har jag blivit bättre på det och upptäckt dom stora fördelarna att dom lagar maten också. Duktiga och mer fantasi har dom och har ju inte kört fast i gamla spår...inte än i alla fall :-). Häromdagen så bakade han matbröd och det blev så gott. Även andre sonen är duktig på matlagning. Av alla 6 barnen så är 2 st kockar + 1 som serverar och är dryckesansvarig på berömd krog i Oslo. Dom andra 3 är duktiga och intresserade amatörer i köket. Har jag inte tur så säg?


 


Foto från tidiga vintern. På tal om påtänkt flytt härifrån, så känns det så rätt. Här syns våra fönster och hur nära gångvägen är utanför oss. Jag sover i vardagsrummet och det är innanför det mittersta fönstret. Persinnerna måste jag ha fördragna jämt för insynens skull. Det ger ju en så instängd känsla och nu längtar jag till att kunna bo så vi slipper den känslan. Sen att kunna komma mer centralt i stan. Sen vi flyttade hit så har jag blivit så passiv och levat som i en bubbla. Jag längtar att lättare och spontant ta mig ut bland folk. Vi bor ju inte långt ifrån stan. Men ändå så på sidan om. Det blir ju lättare för andra också att hälsa på oss spontant. Som det var när vi bodde inne i stan. Blir man nån gång nöjd och bofast?

   
 
dianasdrommar

dianasdrommar

13 april 2012 05:05

Ler lite...att låta andra ta plats i köket det är svårt...tror alltid att jag kan och vet bäst :) Måste vara härligt att ha så många fina barn.kramar Diana

http://xn--dianasdrmmar-cjb.se

 
UllaMona

UllaMona

13 april 2012 07:50

Ingrid, du är inte ensam om att njuta när andra lagat maten. När jag besöker mina söner och deras respektive är det så underbart att sätta sig vid dukat bord...här hemma turas vid om att laga.
Hoppas att du hittar ett boende i ett område du trivs i, jag trivs alldeles utmärkt här liiiiite utanför stadskärnan...tar 20 min att promenera in till stan.
Ha en fin helg, själv ska jag jobba.
Kram

http://ullamona.blogspot.com

 
helga

helga

13 april 2012 09:17

Skönt om fler gillar att laga mat och baka! Bra att du ändå släppt fram barnen mer.

Jag förstår att det är jobbigt att på på nedre botten om folk passerar precis utanför...

http://www.helga1.bloggplatsen.se

 
Tomtan

Tomtan

13 april 2012 14:48

JAg bor ju granne med hemmet :D Så den dag jag inte tar mig uppför trappan går jag väl dit och sätter mig :D De blir lättsamt åt ungarna åxå. Inge krångel med släpvagnshyrning utan bara ta möblerna på axeln :D Ha en trevlig helg!

http://www.entomtastankarochfunderingar.blogspot.com

 
Gardenhouse

Gardenhouse

13 april 2012 21:44

Så kul med intresserade barn som tar intiativ och vill lära och kunna!
Nice för föräldrarna med;)
Trevlig helg!
Kram Sussi

http://www.gardenhouse.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingrid - 5 december 2013 02:37

  Alla mina 6 vackra härliga barn.   Nu var det evigheter sedan jag skrev något här. Det här året har verkligen varit händelserikt. Mycket har hänt och händer fortfarande.   Jag hoppar fram till april då jag och yngste sonen flyttade...

Av Ingrid - 17 september 2012 16:00

  Oslosonen och Belle, som föddes 6 augusti här på sjukhuset i Östersund. En riktig sötnos som är rena drömbebisen och mest bara äter och sover :-). De var kvar här ett tag efteråt och jag kunde ju då få träffa och gosa med henne några gånger. ...

Av Ingrid - 8 augusti 2012 15:45

  Här firar vi att sonen ska iväg till Skellefteå och universitetet där för utbildning och bli Datorgrafiker (klickbart). Först tackade han nej, med möjlighet att ändra sig.   Efter att vi inom familjen pratat förstånd med honom, så tog ...

Av Ingrid - 3 augusti 2012 18:30

  Två regnbågar samtidigt inger hopp och framtidstro :-).   I söndags tog Oslosonen med sambo med oss på matmarknad i Ås. Vädret var perfekt och så mycket gott att smaka och köpa där. Jag köpte med en drös tunnbrödskakor. De bakades sam...

Av Ingrid - 16 juli 2012 22:47


  Tjoho! Äntligen har jag haft en bra dag. Det är första dagen på flera veckor som värken hållt sig hyffsat borta. Tom. har jag kunnat sitta och det kan ingen ana vad skönt det är. En så vanlig sak som att sitta har jag inte kunnat gjort under ...

Presentation

6 barns mor. Vuxna utflugna barn, barnbarn + 1 tonåring som går sista året på gymnasiet. Irrar runt lite i tillvaron och söker plattan att stå på inför att både barnen och jag står på egna ben :-).

Länkar

Översättning

Senaste inläggen

Gästbok

Välkomna besök from 3/3-12

Bloggar jag följer

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards